image_pdfimage_print

Het CRASH Luchtoorlog -en Verzetsmuseum ’40-’45 organiseerde op zaterdag 23 september in samenwerking met de vereniging Keep Them Rolling de jaarlijkse historische rondrit genaamd de ‘Red Ball Express’

Deze 16e editie genoemd ‘Stirling’s End’ passeerde weer vele gedenkwaardige plaatsen op de route, die direct verbonden zijn met een gebeurtenis uit de Tweede Wereldoorlog. Sinds 2002 wordt deze rondrit verreden met authentieke legervoertuigen uit WO 2 zoals Jeep, Dodge, GMC, Ford, Chevrolet, Harley en BSA motoren. Zo’n 50 voertuigen kwamen vanaf 9.00 uur naar het CRASH-museum en vertrokken vandaar om 10.30 uur voor een rondrit met een tussenstop in Wilnis.

Lezing

Nadat de voertuigen waren vertrokken was er voor het publiek in het CRASH museum gelegenheid om een lezing bij te wonen over de aanvoerroute genoemd ‘Red Ball Express‘, die vanaf de invasiestranden in Normandië de frontlinies met alle noodzakelijke voorraden voorzag. Deze speciale lezing is twee maal gehouden. De eerste begon om 11.00 uur. Een tweede lezing wasom 14.00 uur en aansluitend werden de voertuigen van de Red Ball Express terug verwacht.

De voertuigen keerden vanaf 15.00 uur terug bij het CRASH museum en waren weer te bezichtigen voor het publiek. Het museum is gevestigd in het Fort bij Aalsmeer aan de Aalsmeerderdijk 460 in Aalsmeerderbrug.

Red Ball Express Rit overzicht

Na ca. 35 km. was er een tussenstop bij de sporthal Willestee in Wilnis waar de deelnemers zijn ontvangen door burgemeester Divendal. De voertuigen werden vanaf 11.30 uur verwacht en waren te bezichtigen. Rond 13.30 uur vertrokken zij weer. De bestuurders en bijrijders van de voertuigen waren veelal in authentieke uitrusting gekleed. Dit gafhet beeld van ‘living-history’. Het ging hierna naar Portengen naar ‘Stirling’s End’ en vandaar naar Nieuwkoop waar wij een ‘rondje door het dorp’ hebben gereden rijden als felicitatie met het 30-jarig jubileum van het Historisch Genootschap aldaar.

Demonstratie door Erepeleton Binnenlandse Strijdkrachten in Wilnis

In Nederland had het verzet een groot tekort aan wapens. Om aan wapens te komen moesten de verzetsstrijders vooral proberen wapens buit te maken op de Duitse bezetter. Dat was uiteraard heel lastig. Pas in 1944 kwamen er via wapen droppings wapens uit Engeland beschikbaar. Bij de tussenstop in Wilnis is er een demonstratie gehouden van zowel Duitse buitgemaakte wapens als ook wapens uit de wapen droppings van 1944. De demonstratie was om ca. 12.50 uur en op het grasveld naast de sporthal Willestee met daarbij uitleg van de activiteiten.

Herdenking bij monument voor Canadese vliegtuigbemanning

Tijdens de tussenstop in Wilnis om 12.00 uur, heeft een delegatie met enkele voertuigen van de Red Ball Express samen met burgemeester Maarten Divendal bij een monument bloemen gelegd en een moment stilte houden. Dit jaar heeft een afvaardiging van CRASH en KTR, vergezeld van het erepeloton Ned. Binnenlandse Strijdenkrachten stilgestaan bij het monument voor de gevallen Canadese vliegtuigbemanning in het oude dorp in Wilnis. Het is een traditie dat elk jaar tijdens de Red Ball Express wordt stilgestaan bij een gebeurtenis uit de Tweede Wereldoorlog of een monument dat daaraan herinnert.

De ca. 75 km lange rondrit heeft vele plaatsen van historische betekenis uit de Tweede Wereldoorlog gepasseerd. Daarmee zijn mensen die vochten en vielen voor de vrijheid herdacht en geëerd. De naam Red Ball Express is een herinnering aan de bevoorradingsroute die door de geallieerden was opgezet vanaf de invasiekusten in Normandië naar het front. Dag en nacht reden konvooien naar de linies om alle nodige voorraden aan te vullen.

Route Red Ball Express ’Stirling’s End’

Download hier de PDF Routebeschrijving 2017