Onze Historie

Het Idee

Ter opluistering van de opening van het CRASH luchtoorlog- en verzetsmuseum ’40-’45 in Lisserbroek in september 2001, bedachten Henk Rebel en Ton van der Reijden een leuke geste om de burgemeester van de Haarlemmermeer, destijds de heer J. van Houwelingen, met een kleine groep militaire voertuigen op te halen bij hem thuis en naar het museum te brengen. In de hal stonden al een grote GMC met trailer en Amerikaans zoeklicht opgesteld. Ogenschijnlijk had het kleine konvooi veel mensen alert gemaakt en zij kwamen naar het museum. Ook de genodigden waren aangenaam verrast en de basis voor een traditie was gelegd.

De eerste versie

In 2002 organiseerde de gemeente Haarlemmermeer festiviteiten rond ‘150 jaar Haarlemmermeer Droog’. Ton en Henk kwamen met het idee een groot militair konvooi bij elkaar te zoeken en dit door de polder te laten rijden als bijdrage van CRASH. Op 28 september zou CRASH herdenken dat het 1 jaar in Lisserbroek was gevestigd dus werd die datum gekozen voor de rondrit. De reacties aan het eind van de dag waren zeer positief: ‘Zoveel voertuigen geven het gevoel van de intocht van de bevrijders in 1945 helemaal terug!’ of: ‘Doen jullie dit volgend jaar weer?’.

De volgende edities

Door de jaren heen heeft de organisatie veranderingen doorgemaakt maar altijd het grote enthousiasme van de vele vrijwilligers behouden. Inmiddels is er een Red Ball Commissie om alles in goede banen te leiden, maar uitgangspunt is steeds een goede rit langs veel historische plaatsen uit de Tweede Wereldoorlog. Daarbij hoort de laatste jaren ook een bloemlegging bij een monument, een initiatief dat door de gemeenten in kwestie zeer wordt gewaardeerd. De aandacht voor de Red Ball Express en de informatieve en historische route hebben veel belangstelling van de deelnemers. Het bijbehorende routeboek is ieder jaar een gewild object, vol met historische informatie. De rit wordt door CRASH georganiseerd maar is altijd in samenwerking met KTR (Keep Them Rolling), dat in al de afgelopen jaren een prima team is gebleken. De rit gaat de laatste jaren steeds vaker buiten de gemeentegrenzen, want ook daar heeft CRASH vele onderzoeken gedaan en historie te vertellen. Dit wordt tevens gedaan om de rit interessant en afwisselend te houden voor de deelnemers.

Het weer was CRASH en KTR vaak goed gezind en dat maakte de rit van zo’n 65 km altijd extra mooi voor de deelnemers. De rit van 2004 ging o.a. langs het Fort bij Vijfhuizen. Henk Rebel vertelde tijdens de tussenstop daar het verhaal van de Ventura die 3 mei 1943 in de fortgracht crashte. Dat is vele deelnemers altijd bijgebleven door de indrukwekkende manier waarop Henk het vertelde.

De jaren 2006 en 2007 waren qua weer wel erg nat, maar 2007 had een positief eind want toen werd officieel de Spitfire aan de stichting CRASH overgedragen. In 2007 besloten Henk Rebel en Ton van der Reijden het stokje van de organisatie over te dragen aan een opvolger. Die werd gevonden in de persoon van Dennis Buijs en hij organiseerde in 2008 zijn eerste Red Ball Express.

Die trok meteen al een record aantal deelnemers vanaf ons nieuwe museum in Aalsmeerderbrug. Helaas was Henk Rebel er toen niet meer bij, omdat hij in februari dat jaar was overleden.

Herinneringen zijn er in veelvoud vanaf het begin tot nu. Allemaal met een goed gevoel waardoor de Red Ball Express in Nederland in het najaar, het grootse evenement met militaire voertuigen is geworden